МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ
Т е м а. З чого починається слово?
М е т а. Закріпити знання учнів про значущі частини слова, про споріднені слова. Поглибити знання про випадні голосні.
П е р е б і г   з а н я т т я
1. Відгадай загадки.
Нас слова міняють часто,
І, звичайно, це – на щастя,
Бо якби ми не мінялись,
То слова б не поєднались (закінчення).
Якщо в слові неодмінно
Є його частина змінна,
То є й та, що не зникає.
Як її ми називаєм? (Основа слова).
Ми віддавна і віками
Чесно дружимо з майстрами,
Які вміють так нас вжити,
Щоб нові слова створити (префікси, суфікси).
2. “Третій зайвий”.
Із кожної групи слів виділіть те, що відрізняється від двох інших членуванням на основу і закінчення.
1. Село, кіно, вікно.
2. Кофе, сонце, пенсне.
3. Озеро, метро, доміно.
4. Море, поле, купе.
5. Вогнище, кашне, тире.
6. Береза, кора, амплуа.
7. Коні, поні, долоні.
3. Чайнворд “Нульове закінчення”.
Впишіть слова, визначте в них основу і закінчення. Що характерне для всіх відгаданих вами слів з погляду їх будови?
1. Невеликий листяний ліс (гай).
2. Назва літери українського алфавіту (йот).
3. Синонім іменника праця (труд).
4. Електродинамічний гучномовець для відтворення звуків радіопередач (динамік).
5. Вузький прохід у середині будинку, що з’єднує його приміщення (коридор).
6. Пасмо підводних або невисоких надводних скель на мілководді (риф).
7. Синонім іменника фотоательє (фотосалон).
8. Офіційний документ, у якому викладається розпорядження керівника (наказ).
9. Промислове підприємство (завод).
10. Атмосферні опади у вигляді води (дощ).
11. Зошит для щоденних записів (щоденник).
12. Система умовних знаків або сигналів для передачі відомостей (код).
13. Публічний спір на наукову, моральну або іншу тему (диспут).
14. Вид електрозв’язку для передачі і приймання мовлення на відстані по дротах (телефон).
15. Антонім слова відступ (наступ).
16. Син внука або внучки (правнук).
17. Перелік книжок, складений у певному, зручному для розшуку їх порядку (каталог).
18. Спільнокореневе слово—синонім іменника гартування (гарт).
4. Встановіть спорідненість.
Згрупуйте за лексичним значенням слова із омонімічними коренями.
1. Горець, горе, горіти, горечко, узгір’я, згарище, горище, погоріле, загорювати.
2. Лікар, перелік, лікувати, облік, недолік.
3. Синій, синок, синюватий, синівський, усиновити, посиніти, синь, синочок.
5. Чи знаєте ви частини мови?
1. Які три назви частин мови мають спільний корінь? Пригадайте ще дві назви частин мови, в яких є однаковий корінь.
2. Які сім частин мови мають спільний суфікс?
3. Пригадайте три назви частин мови із спільним префіксом.
4. Перерахуйте назви частин мови з нульовим закінченням.
6. Збирайте лікарські рослини.
Здавна в народній медицині використовували цілющі трави – лікарські рослини. А серед них звіробій, золототисячник, диво сил, чорнокорінь. Які ці слова з погляду їх будови?
7. Важка задача.
Запишемо у зошити слова жати, обжинки, жне, женці. Як ви думаєте це спільнокореневі слова? Знайдіть корінь у цих словах. Пам’ятайте про чергування звуків. Спробуйте згадати кілька коренів, які в спільнокореневі слова мають чергування звуків.
Висновок. Корені у спільнокореневих словах можуть відрізнятися один від одного. Тому шукаючи корінь, не забуваймо про чергування голосних і приголосних звуків.
7. Слова-родичі.
Заповніть клітинки по горизонталі спорідненими словами з коренем ХІД та його варіантами ХОД, ХОДЖ.
1. Антонім слова вихід.
2. Те, що знайдене.
3. Створювати щось нове, досі невідоме.
4. Пересування групи людей з певною метою.
5. Український відповідник російського слова мероприятие.
6. Горизонтальні виступи або щаблі, по яких ступають, кудись піднімаючись або спускаючись.
7. Синонім слова посланці.






1













2














3













4




Х
І
Д

5





6






Х
О
Д
7






8




Х
О
Д
Ж
9








10
















11

















12









8. Можливість або спосіб вийти із складного становища.
9. Перша особа однини теперішнього часу від дієслова ходити.
10. Іменник від слова похо'дити.
11. Вільний від роботи або навчання день.
12. Сторона світу, протилежна заходу.
7. Чому “утекли” голосні?
На дошці записано відмінювання іменників сон і день.
– Що ви помітили незвичайного у відмінюванні цих слів? (У словах голосні о та е то зникають, то з’являються.)
– Назвіть ще такі слова, у яких є випадні голосні.
– А ось чому ці голосні тікають? Щоб це пояснити, треба знати історію мови.
Дуже давно у мові були особливі голосні звуки, які на письмі позначались буквами Ъ і Ь (називалися вони єр і єрчик). І зараз є такі букви, але вони не є звуками, у них особливі функції. А в давнину букви Ъ і Ь позначали самостійні звуки: Ъ - звук, схожий на дуже коротке о, а Ь – звук, що нагадує коротке е. Вони могли бути і всередині, і в кінці слова, наприклад, СЪНЪ, ДЬНЬ, ДОМЪ.
Пройшло багато років, і доля цих голосних змінилася: в одних положеннях вони випали (утекли), в інших їх замінили голосні О та Е (найчастіше під наголосом). Так із слів СЪНЪ – СЪНА, ДЬНЬ – ДЬНЯ ми одержали СОН – СНА, ДЕНЬ – ДНЯ.
Випадні голосні можуть бути не тільки у коренях слів, а й у суфіксах (бичок – бичка, кілок – кілка).
Наведіть приклади таких слів.

8. Доведи.
Чи є однокореневими слова дар і дарма? Поясніть свою думку.
9. Добери синонім.
Дібрати до поданих слів синонім, який є складним словом.
1. Висотний (будинок). 2. Барвистий. 3. Білявий (хлопчик). 4. Працьовитий. 5. Оранжевий. 6. Обрій. 7. Фонтан. 8. Коштовний. 9. Пейзаж.
10. Мовні шаради.
Корінь неважко в путівці знайти,
Префікс побачиш у сутінках ти,
Знайдеш у збірнику суфікс умить,
Разом – навколо планети летить.
Корінь – в слові вихідний,
Там і перший префікс мій,
Другий – в слові набуття,
Разом – родич відкриття.
Мій корінь знаходиться у думі,
А префікс у заяві пошукайте.
У сонливого знайдете суфікс,
А розумний вам підкаже закінчення моє.
ІІ. Домашнє завдання.
1. Поміркуйте, скільки префіксів у слові навздогін.
2. Часто у мові трапляються прізвища – складні слова, першою частиною яких є дієслівна, а другою іменникова основа, наприклад, Котигорошко, Вернигора. Назвіть 10 прізвищ, що мають таку будову.

Д л я   н о т а т о к

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Т е м а. Цікаві префікси.
М е т а. Повторити і закріпити правила, уміння і навички правопису слів з префіксами з- (зі -, с -), пре -, при -, прі -, роз -, без -.
П е р е б і г   з а н я т т я
І.
1. Добери синонім.
До наведених слів потрібно дібрати синоніми з префіксами роз-, без – і вписати у відповідні клітини.
1.Р
О
З










2.Р
О
З










3.Б
Е
З










4.Р
О
З










5.Р
О
З










6.Б
Е
З










7.Р
О
З










8.Р
О
З










1. Відшукування чогось (розшук).
2. Цвітіння (розквіт).
3. Тихо (безшумно).
4. Оповідання (розповідь).
5. Зворушений (розчулений).
6. Хоробрий (безстрашний).
7. Зневіра в чомусь (розчарування).
8. Невиразний (розпливчастий).
2. Лінгвістичний ключ.
У подані словах замість крапок вставте префікс з – або його форми с –, зі – . Випишіть підряд слова спочатку з с , потім із з – і нарешті із зі –.
..кис, ..годен, ..сохла, ..хов, ..терті, ..в’яла, ..шиток, ..верхньо, ..фотографований, ..важ, ..гин, ..постерігач, ..шрів, ..повна, ..малку, ..ріс, ..сип, ..споду, ..тис, ..дер.
Ключ. Якщо ви правильно виконали вправу, то з останніх букв записаних слів прочитаєте прислів’я. (Свій час на кожну справу.)


3.Сховані слова.
1. Доберіть замість наведених слів синоніми з префіксами    роз –, без – , при – , прі – .

1


С






2



И







3


Н






4



О






5



Н








6

І






7



М






1. Знесилений.
2. Відкритий (про вікно, двері).
3. Заманливий.
4. Тріщина.
5. Сердитий.
6. Безодня, урвище.
7. Ясний (про погоду).

2. Доберіть замість наведених слів антоніми з префіксами    роз – , без – , при – .
1



А







2


Н







3


Т







4


О






5



Н






6



І






7



М






1. Запакувати.
2. Відносити.
3. Відтягнути.
4. Заозерний.
5. Звільнений (з роботи).
6. Осідлати.
7. Хмарний (про погоду).
ІІ. Вихідне діагностування.
1. Незакінчене речення.
На заняттях гуртка у цьому році я
ü  дізнався …
ü  зрозумів …
ü  навчився …
ü  не вмів, а тепер умію …
ü  здобув свій найбільший успіх у …
ü  найбільші труднощі відчув …
У наступному році я хочу …

Д л я   н о т а т о к
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Комментариев нет:

Отправить комментарий